Fekete színek

A Fekete szín több szempontból is érdekes kérdés a festészetben, nagyon sok aspektusa van amelyekről beszélni érdemes, de a színkeverés kapcsán is számos különlegességet mutat fel.

Mielőtt tovább mennénk ismerkedjünk egy kicsit meg közelebbről is a festészetben használt fekete színekkel.

Ez egyben az első olyan lecke, ahol konkrét festő pigmentekről is tanulunk szélesítve ismereteinket e területen is.

Alább felsorolom a festőművészetben használatos leggyakoribb fekete pigmenteket, mielőtt tovább mennénk egy kis nyelvlecke eme pigmentek idegen neveiről is. Ez azért is fontos, mert nem mindenki beszél idegen nyelveken, így gyakori, hogy a forgalomban lévő festék tubusokon nehezen azonosítják be az egyes festékek színeit, illetve Magyar neveit. Ezért itt most ebben a tanfolyamban folyamatosan közzé teszem ezeknek a színeknek a gyakoribb idegen nyelvű nevét.

A fekete szín: Angolul - Black, Németül - Schwarz, Olaszul - Nero, Franciául - Noir, Spanyolul - Negro, Lengyel - Czern, Cseh - Czern

(A szláv nyelvekben általában a magyar karakterekkel így írható le, hogy: Czern, vagy czerny de persze a szláv nyelvekben speciális ékezetes betűket használnak, pl. a csehek így írják: Čerň, a Lengyelek pedig így: Czerń.

A továbbiakban én a speciális szláv karakterek helyett a Magyar karaktereket használom, tehát így írom majd, hogy: "Czern" de így is felismerhető marad az egyes színek hangzása, írása. A szláv nyelvű pigment neveket a Magyarországon is forgalmazott Cseh Umton és Lengyel Renesans festékek kapcsán adom meg.

Csak ott adok fordítást, ahol a Magyarországon forgalomban lévő márkák is használják az adott színt!

Csont fekete, elefántcsont fekete

Color Index Szám: PBk9

Angol név: Ivory Black

Német név: Elfenbein Schwarz

Olasz név: Nero d'avorio

Francia név: Noir d'ivoire

Spanyol név: Negro Marfil

Lengyel név: Czern kostna, czern sloniowa

Cseh név: Czern kostní

A rómaiak használták először ezt a feketét, mely minden művészeti célra megfelelő. Állati csontokat, sokszor elefántcsont hulladékot szenesítettek el, majd ennek őrleményét használták pigmentként. A mai napig forgalomban van. A csont fekete száradási ideje lassú színező ereje mérsékelt. Lazúrozó képessége közepes, félig átlátszó. Színkeverés közben fehérrel keverve kissé kékes árnyalatú szürkét ad, tisztán elvékonyítva viszont kissé barnás a tónusa. Az eredeti Elefántcsontból készített fekete ma már igen ritka és drága, ennek árnyalata még kékesebb tónusú volt. Rembrandt igen gyakran használta képein az elefántcsont feketét, ezenkívül a híres Zorn paletta egyik alap színe, ahol a kék színt is ezzel helyettesítjük. A középkorban hívták "A szegény festő ultramarinjának" is, lévén, hogy a drága kék színek helyett, ezeket a kékes szürke színeket használták, kihasználva a szimultán kontraszt hatását, amelyről még később lesz szó.

Lámpa fekete, koromfekete

Color Index Szám: PBk7

Angol név: Lamp Black

Német név: Lampen Schwarz

Olasz név: Nero di Lampa

Francia név: Noir de Fumeé

Spanyol név: Negro de Humo

A lámpa feketét már az őskor óta használja az emberiség, első megjelenítési formája az elszenesedett fa részeket őrölték porrá. Ebben a formájában a mai napig használatban van akár pigmentként, akár rajzszénként is. Leggyakrabban fűzfa ágakból vagy szőlő venyigéből készítik izzítással oxigén kizárásos módszerrel. Innen az egyik neve Szőlő fekete. A történelem folyamán növényi olajok égetésével állították elő másik változatát a koromfeketét, melyet Lámpakorom feketének neveztek el, utalva az olajlámpások által létrehozott koromra ami gyakorlatilag megegyezik ezzel a pigmenttel. Napjainkban kátrány, kreozot, naftalin vagy egyéb kőolajszármazék égetésével állítják elő. Száradási ideje lassú, színezőereje nagyobb mint a csont feketéé és annál kevésbé átlátszó. Színkeverés közben fehérrel keverve vagy tisztán elvékonyítva is, kékes árnyalata van.

Faszén fekete, szőlő fekete

Color Index Szám: PBk8

Angol név: Carbon Black

Francia név: Noir de Vigne

Lengyel név: Czern z winorosli

Különböző növényi fás szárű anyagok égetésével készül, gyakorlatilag a faszénnel egyezik meg. Nagyon gyakran a szölő és fűzfa veszőkből készítették ezért hívják "szőlő feketének", vagy "venyige feketének" is.

Mars Fekete, vasoxid fekete (Mars Black)

Color Index Szám: PBk11

Angol név: Mars Black. Iron-oxide black

Német név: Mars Schwarz

Olasz név: Nero di Marte

Francia név: Noir de Mars

Lengyel név: Czern kostna, czern sloniowa

Cseh név: Czern zelezitá

A 20. század elején alakult ki a szintetikus vasoxid pigmentek családjába tartozik, színezőereje ezek közül a legerősebb. A mars fekete a legerősebb színezőerejű fekete és a legmelegebb árnyalata van a feketék között. Erősen mattra szárad. Száradási ideje gyors, kitűnően használható aláfestésekhez. Ezeket a tulajdonságait érdemes színkeverés közben is figyelembe venni!

Payne szürke (Payne's grey)

Color Index Szám: PB28, PB 15:1, PBk7 (ez a legtöbb gyártónál eltérő pigmentek keverékéből áll)

Angol név: Payne's grey

Német név: Paynes Grau

Olasz név: Grigio di Payne

Francia név: Gris de Payne

Lengyel név: Szary Payne'a

Cseh név: Paynova sed tmavá

Ez a szín nem fekete, hanem egy sötét szürke, a szín a névadója egy 18. századi angol tájkép és akvarell festő William Payne. Payne gyakran használt semleges szürkés színeket képein. Ezeket a szürkéket róla nevezték el, de nincs állandó receptje a legtöbb gyártó más árnyalatúra keveri. Gyakori színkeverés receptek: Elefántcsont fekete + ultramarinkék, Ultramarinkék + Égetett Sienna, Indigó + Ultramarinkék + egy kevés okkersárga stb. A Payne szürkét leggyakrabban az akvarell festők használják, de számos olajfesték márkában is megtalálható.

Perilén Fekete (Perylene Black)

Color Index Szám: PBk32

Angol név: Perylene Black

Francia név: Noir de Péryléne

A perilén feketét 1948-ban állították elő ez egy szintetikus szerves pigment. Erősen zöldes árnyalatú száradási ideje lassú átlátszósága jó. Hazánkban ritka a Lefranc Bourgeois festékek között fordul elő. Használatát indokolatlannak tartom. Főleg érdekesség képpen soroltam fel.

fekete színek összehasonlítása

Ahogyan látható a legtöbb fekete szín kissé kékes árnyalatú, ez akkor látszik igazán, ha színkeverés közben fehér színnel keverjük (derítjük) a feketét, és a kapott szürke szín árnyalatán látszik a kékes szín felé tolódás.

A legkékesebb árnyalata az elefántcsont feketének van. Illetve, ha a szürkéket is alapul vesszük, akkor a Payne szürkének.

Utóbbi időkben egyre több festék gyár elkezdett un. "Kékes fekete" (Blue Black) színt is forgalmazni. Ez a korlátozott paletták elterjedésének köszönhető, és a fekete szín kékes tulajdonságainak kidomborítása miatt történik.

Egyedül a "perilén fekete" szín lóg ki a sorból, mint látható ez a szín erősen zöldes árnyalatú szín.

Egyébként minden a festészetben használatos fekete színről elmondható, hogy nem tökéletes feketék, hanem nagyon, nagyon sötét szürkék melyek töményen egészen feketének látszanak.

Az elefántcsont fekete szín, kékes árnyalatának kihasználása nagyon szépen megfigyelhető Anders Zorn festészetében, ahol a Svéd művész a kék szín helyett használta ezt a fekete pigmentet, különleges korlátozott palettájában.

Hazánkban a leggyakoribb fekete szín a művészfestékek között a csont fekete, mars fekete és a lámpa fekete színek. Magam a csont feketét és a mars feketét részesítem előnyben. A lámpa fekete kissé áttetsző és lassabban száradó a fentieknél. Érdekes lehet még a kékesfekete szín is, bár ez könnyen keverhető munka közben a palettán is, némi ultramarin kék és fekete festékek keverékéből.

Az általam kidolgozott KSZR színkeverő rendszer egyik alapvető megállapítása az a meglepő állítás, hogy "A fekete szín valójában kék"!

Lássuk mire is gondolok mikor ezt állítom!?

Először is nézzük csak meg hogyan is viselkedik a kék szín, színkeverés közben.

  1. Ha a egy kék szín árnyalatot egy másik kék színárnyalattal keverünk össze akkor egy újabb kék színt kapunk. Egyébként a kék színt alapszínnek tekintjük, és mint ilyen más színekből nem kikeverhető.
  2. Ha a kék színt sárga színnel keverjük, akkor egy zöld színárnyalatot kapunk.
  3. Ha a kék színt vörössel keverjük akkor lila árnyalatot kapunk.
  4. Ha a kék színt a másik két alapszínnel keverjük össze, azaz a sárga és vörös színekkel, vagy ezek keverékével, azaz narancsszínnel, akkor egy barnás árnyalatú keveréket kapunk. Vagy a keverékben szereplő színek arányai és árnyalatai szerint valamilyen szürke, vagy szürkés fekete árnyalatot kaphatunk a barnán kívül. Esetleg ezek a semleges szürkés, barnás árnyalatok lehetnek még lilásak, zöldesek, kékesek, de mindenképpen valamilyen barnás, szürkés semleges színt kapunk ilyenkor.

Most nézzük meg, mi történik akkor, ha a fekete színt kezdjük el más színekkel keverni.

  1. Ha a fekete színt kékkel keverjük akkor egy semleges, feketés, kék, vagy szürkés kék árnyalatot kapunk a keverék arányaitól függően.
  2. Ha a fekete színt egy sárgával keverjük, akkor egy semleges zöld árnyalatot kapunk.
  1. Ha a fekete színt vörössel keverjük, akkor egy semleges szürkés lila színt kapunk.
  2. Ha a fekete színt sárgával és vörössel, vagy naranccsal keverjük akkor ugyanaz történik, mint ami akkor történt, amikor a kékkel tettük ugyanezt. Barnás, szürkés semleges színeket kapunk stb.

Fekete szín (balról jobbra) kadmium világos sárgával, kadmium világos vörössel és Krapplak vörössel keverve

Mint látható a fekete szín pontosan ugyanúgy viselkedik a színkeverékekben mint ahogyan a kék szín. Ez a tulajdonsága az ami miatt a színkeverés szempontjából a fekete színt "kék színnek kell tekintenünk".

A fenti állításokat, az 1-es számú videóban is demonstrálom.

Jó, jó mondhatnád, most, de mi a helyzet a fehérrel való keveréssel?

Nos, itt van egy apró különbség, amely szerint, ha kékhez keverünk fehéret, akkor a keverék még mindig kék marad, annyi különbséggel, hogy egy világosabb és semlegesebb, pasztell kéket kapunk.

Kék szín fehérrel derítve

Ezzel szemben természetesen, ha feketéhez adagolunk fehér színt, akkor nyilván szürkét kapunk.

Fekete szín fehérrel derítve

Tehát ezen a ponton megdőlni látszik az elmélet mely szerint a fekete szín úgy viselkedik, mintha kék szín lenne.

De valójában itt is mutatkozik néhány érdekesség.

Nézzünk néhány történelmi tényt ezzel kapcsolatosan.

Először is ott volt a híres "Görög négy szín paletta", vagy más néven az "Apellész paletta" amely nem tartalmazott kék színt, kék helyett feketét és szürkéket használtak.

A görög 4 szín paletta színei

A Görög 4 szín paletta tehát Fehér, okker sárga, vörös föld és fekete színt tartalmazott.

A középkorban a valódi kék színű pigmentek nagyon ritkák és értékesek voltak, legdrágább szín ezek közül is az ultramarin kék szín volt. Emiatt a szegényebb festők gyakran ténylegesen nem is igen juthattak hozz valódi kék színekhez. Így meg kellett tanulniuk, hogy a kék színt valamivel helyettesíteni tudják, ehhez pedig a fekete színeket használták. A "szimultán kontraszt" nevű jelenség segítette őket abban, hogy a fekete szín használatát színkeverés közben, végül a nézővel "kéknek láttassák".

Emiatt a fekete színeket a középkorban úgy is emlegették, hogy "A szegény festő ultramarinja".

A szimultán kontraszt használatát, Anders Zorn Svéd festőművész (Itt írtam róla és a Zorn palettáról egy cikket, olvasd el!) fejlesztette tökélyre, és a mai napig oktatják a világ számos Művészeti Akadémiáján, (A KINVA ART AKADÉMIÁN is oktatjuk a Zorn palettát!) az un. "Zorn palettát" ami egy nagyon korlátozott paletta, kék szín használata nélkül.

A Szimultán kontraszt lényege, hogy ha egy semleges, pl. szürke színt egy intenzív színnel veszünk körbe, akkor a semleges szín optikailag a körülötte található intenzív szín komplementerét tükrözi vissza, tehát ha pl. narancs színt festünk szürke mellé akkor a szürke kékesnek fog látszódni, hiszen a narancsnak a kék a komplementere. Ha ugyanazt a szürkét más-más színekkel vesszük körbe, akkor eltérő árnyalatú szürkének fog emiatt látszódni.

A szimultán kontraszt

Anders Zorn, és a szegény középkori festők is ezt a hatást használták ki, hogy a feketét és a belőle kevert szürkéket, kéknek láttassák.

Az intenzív fekete szín szerepe a festészetben Ehhez a leckerészhez nézd meg a 2. videót fent! Akik régóta velem tartanak a festészeti tanulmányokban, már jól tudják, hogy az esetek legnagyobb részében ott ahol nagyon sötét esetleg fekete színeket szeretnék megjeleníteni egy képen, többnyire un. "intenzív fekete" színt használok. Mi is ez az intenzív fekete és miért van rá szükség? Intenzív feketének nevezzük azokat a feketének látszó színeket, melyeket különböző első, másod és harmadrendű színekből, keverünk fekete hozzáadásával vagy anélkül. Az intenzív fekete színek keverésének lehetőségét a színeknek az alábbi két tulajdonsága teszi lehetővé. 1. A 3 alapszín keveréke ha kelően sötét árnyalatúak akkor "elvileg" (gyakorlatilag csak nagyon sötét szürkéket és barnákat) fekete színt hoz létre. 2. Egyes színek a tubusból kinyomva nagyobb tömegben olyan sötétek, hogy szinte feketének látszanak, rosszabb fényviszonyok között gyakran a palettán is nehéz megkülönböztetni ezeket a színeket a fekete színtől. Ilyen színek pl. a porosz kék, ultramarin kék, krapplakk vörös, viridian zöld, pthalo zöld stb. Ha ezeket a színeket egymással keverjük, pl. a pthalo zöldet (nagyon sötét sárgás zöld) és a krapplakk vöröset (nagyon sötét lilás-bordós vörös), akkor ezzel megvalósítjuk a 3 alapszín keverését ami semleges színt ad, mivel mindkét szín nagyon sötét ezért a keverék is az lesz, így egy feketének látszó semleges keveréket kapunk. Tehát ha megfelelő sötétségű színekből keverjük össze a három alapszínt, akkor egy feketének látszó színt kapunk. A másik lehetőség, hogy fekete színhez keverünk valamilyen másik sötét színt, vagy akár több színt a fent felsoroltak közül. Ezeket a keverékeket hívjuk intenzív fekete színnek. Ezekre az a jellemző, hogy a keverékben lévő domináns szín árnyalatát mutatják fehérrel derítve, pl. ha sok pthalo zöldet adunk bele akkor zöldes szürke lesz ha fehérrel keverjük. Ha pedig sok porosz kéket adunk hozzá, akkor kékes szürke, ha pedig a krapplakkot adagoljuk túl, akkor lilás szürke keverékeket adnak fehérrel derítve.

A viridian zöld és a krapplakk szép intenzív feketét ad

Az intenzív színkeverékben lévő domináns szín határozza meg, hogy a keverék fehérrel derítve "milyen színű szürkének" látszik

De a lényeg az, hogy töményen, vastagon használva nagyon szép, tüzes, mély fekete színeknek látszódnak. Ezzel ellentétben, a fekete pigmentek nem tökéletes feketék, hanem nagyon sötét szürkék, amelyek gyakran nem olyan szép mély feketéket produkálnak mint egy intenzív fekete. ez indokolja, hogy ahol fekete színt szeretnénk láttatni, ott igazi fekete helyett intenzív feketét használjunk. 

A fekete pigmenteket pedig tartogassuk a színkeverékekbe adalékként, pl. a semlegesebb kék keverékekben használjuk kék szín helyett, tájkép zöldekben sárgákkal keverve stb.

 Magyarul ahol kékre van szükség ott gyakran feketét használunk, ahol pedig feketére van szükség, ott kevert színeket. 

Intenzív fekete szín receptek: 

  • Fekete + Ultramarin kék,
  • Fekete + Ultramarin kék + Krapplakk,
  • Fekete + Krapplakk,
  • Fekete + Krapplakk + Porosz kék,
  • Viridian zöld + Krapplakk,
  • Viridian zöld + Fekete + Krapp lakk stb. 

Ha jobban belegondolunk akkor a Payne szürle is közel áll az intenzív feketéhez. csak kissé világosabb azoknál.

  A lecke tanulságai 

1. A feketét kéknek tekintjük színkeverésnél!

2. Ha kék, zöld és lilás színekre van szükség és ezek semlegesebb verziójára, akkor fontoljuk meg a keverékekben a kék szín helyett a fekete használatát, vagy a kékhez a fekete adagolását is!

3. Ha feketét kell festenünk keverjünk intenzív feketét.

4. A szimultán kontraszt segítségével, gyakran szükségtelen a valódi kék használata, vagy csak keveset használunk belőle, és a kéket feketével pótoljuk, vagy helyettesítjük.

5.Ha fekete színt vásárolunk elég egy fajta is belőle, és ez lehet mars fekete vagy csont fekete is!

6. A fekete színek nem drágák, gyakran az olcsóbb festékekből is megfelelő feketét kapunk, ezzel pénzt spórolunk meg! 

Feladat

1. Ha van többféle feketéd, vizsgáld meg fehérrel derítve, a köztük lévő eltéréseket, hogy milyen szürkéket adnak.

2. Próbálj különböző intenzív fekete színeket keverni a fent felsorolt színekből, és receptekből, és derítsd fehérrel is a keverékeket.

3. Próbáld ki a fekete szín kékhez hasonló tulajdonságát, és keverd különböző sárgákkal és vörösekkel, a keverékeket derítsd fehérrel is.

IrcsiGaleria 2017 © Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el