Színek hatásai és tulajdonságai

Színkeverés teljes rendszere

A színek érzelmi hatásai

Eddig a színeket egyszerűen fiziológiai alapon csoportosítottuk. A színek azonban érzelmi hatásokat is kiváltanak. Ezek jelentős része asszociatív alapú. Életünk során képzettársításokat alakítunk ki egyes dolgok színével és más tulajdonságaival kapcsolatban.

Így a színek társulnak bizonyos tulajdonságokhoz. Ennek megfelelően beszélhetünk hideg és meleg, nedves és száraz, híg és sűrű, könnyű és nehéz vagy közeli és távoli színekről. A konkrét színek hatását az is erősen befolyásolja, hogy milyen egyéb színekkel együtt jelennek meg. Ez abból adódik, hogy látásunk és különösen a színérzékelésünk állandóan összehasonlít, viszonyít, korrigál. A színek képi felhasználásánál mindezeket figyelembe kell venni.

Színek pszichológiai hatásai

A különböző színekhez pszichológiai hatásokat is társíthatunk, ezek az egyes színek által kiváltott hatások a legtöbb embernél ugyanúgy működnek, így fejlődhetett kí a "szín pszichológia" mely osztályozza ezeket a hatásokat.

A színpszichológiának a festészetben is lehet jelentősége, hiszen az alkotó szándékai közt szerepelhet pl. valamilyen érzelmi hatás kiváltása a jövőbeni szemlélőből stb.

Néhány általánosabb a színekhez társított hatás

Zöld

nyugtató hatású, enyhíti a depresszió és a szorongás tüneteit

a megújulás, harmónia érzését adja

az egészséget és nyugalmat szimbolizálja

a béke és a természet színe

a sötétzöld férfias, konzervatív és jólétet sugároz

a kék után a legkedveltebb szín

a leggyakoribb szín, amely körülvesz bennünket a természetben, ezért is használják gyakran háttérként a belsőépítészek

Vörös

izgalmas, kalandos, erős, barátságos, dinamikus

a szerelmet és szenvedélyt szimbolizálja

a pirosnak ösztönző, stimuláló, energetikus hatása van

a piros figyelemfelhívó, mivel azonnal magára irányítja a figyelmet

növeli a lelkesedést, emeli a vérnyomást, a légzést, a szívverést és a pulzusszámot (lehet, hogy ezért lett a szerelem színe?)

tettre ösztönöz

növeli az önbizalmat

Kék

az óceán és az ég színeként folyamatosan jelen van az életünkben

békét és nyugalmat áraszt

nyugtató kémiai anyagok termelését indítja el a testünkben, ezért gyakran használják hálószobában

növeli a munka hatékonyságát, támogatja az intuíciót

hideg színként ismert

megbízhatóságot, elkötelezettséget, intelligenciát sugall - ezért állásinterjúra javasolják a kék viseletét

Sárga

vidám, jókedvű, szeretetteljes szín

melegséget, energiát sugall

stimulálja az idegrendszert és a mentális folyamatokat

optimizmust és boldogságot áraszt

ösztönzi a kommunikációt

inspirál és beindítja a kreativitást

aktivizálja a memóriát és elősegíti a koncentrációt

az arany árnyalat a pozitív jövő ígéretét hordozza

Lila

a királyság színe, hatalmat, jólétet, luxust sugároz

nőies és romantikus

mivel ritka a természetben, művinek hathat

a lila testesíti meg a harmóniát a piros dinamizmusa és a kék nyugalma között

a titokzatos és királyi tulajdonságai miatt a lilát előszeretettel használják a nagyon kreatív és különc emberek

lenyugtatja az elmét és az idegeket

ösztönzi a kreativitást

Rózsaszín

az élénk rózsaszín fiatalos, vidám és izgalmas, ugyanolyan magas energiaszinttel, mint a piros

érzéki és szenvedélyes anélkül, hogy túl agresszív lenne

ha a piros szenvedélyességét tompítjuk a fehér tisztaságával megkapjuk a halvány rózsaszínt, amelyet a romantikához kapcsolnak

az élénk rózsaszín, csakúgy, mint a piros növelni tudja a vérnyomást, szívritmust, pulzust

tettre és magabiztosságra ösztönöz

a halvány rózsaszín viszont nyugat

Narancs sárga

melegséget, barátságosságot, megbízhatóságot sugall

körültekintésre figyelmeztet

a piros közeli rokona

sok pozitív és negatív érzés társul hozzá és talán a legmegosztóbb szín is: gyakran vált ki az emberekből szélsőséges "imádom" vagy "utálom" érzést

stimulálja az aktivitást

erősíti az immunrendszert

növeli az étvágyat

elősegíti a szocializációt

Barna

stabilitás, megbízhatóság, elérhetőség

anyaság, gondoskodás, termékenység színe

a Földdel való kapcsolat, és ezáltal minden természetes és organikus dolognak a színe

semleges színnek számít, a dizájnerek előszeretettel használják háttérként, nyugtató, harmonizáló hatása miatt

Fehér

semlegesség, erkölcsösség, béke, nyugalom, tökéletesség színe

a tisztaságot jelképezi, ezért hordanak az orvosok fehér köpenyt és esküsznek hagyományosan fehér ruhában a menyasszonyok

támogatja a szellemi tisztaságot is: az akadályok elgörgetésére és a gondolataink megtisztítására ösztönöz

az új kezdetet szimbolizálja

tágítja a teret

Szürke

értelem, tudás, bölcsesség színe

klasszikus, kifinomult, előkelő

a pesszimizmust, melankóliát, unalmat is reprezentálja

méltóságteljes, konzervatív, tekintélyt parancsoló

teljesen semleges szín, ezért gyakran használják háttérként

Fekete

mérvadó és erős szín

mivel erőteljes érzelmeket gerjeszt, túl sok belőle nyomasztó lehet

megnyugtató ürességet áraszt

a nyugati kultúrában a fekete a gyász színe

a fekete a színek hiányát reprezentálja, az ősi űrt, az ürességet

klasszikus szín az öltözködésben, valószínűleg mert a fekete ruha optikailag karcsúsít és időtállóan divatos

A színeknek a pszichológiai hatásokon túl, egyéb optikai hatásai is vannak, melyeket sokszor amolyan érzéki csalódásként érzékelünk.

Ilyen hatás, pl. a szimultán kontraszt, amikor egy intenzív szín és egy semleges színt festünk egymás mellé és a semleges színben az intenzív szín komplementerét érzékeljük.

Vagy a Goethe által is leírt utókép jelenség.

Az utókép egy olyan vizuális illúzió, amikor egy ember látásában továbbra is megjelenik egy kép, miután a valóságban már nem látja az eredeti képet. A leggyakoribb utókép, mikor ragyogó fény látszik úszni a szemünk előtt, miután pár másodpercre egy fényforrásba nézünk. Az utókép két formában jöhet létre, negatívan (invertált), és pozitívan (megtartva az eredeti színt). A pozitív utóképek mögött húzódó folyamat nem ismert, de úgy gondolják, hogy a neurális adaptációhoz van köze. A negatív utókép viszont retinai jelenség, amelynek hátterét már részletesen feltárták.

Nézd folyamatosan a közepén lévő fekete pontot. Meg fogod tapasztalni az utókép hatást. Siker esetén amikor a színes mezők szürkére váltanak, akkor egy darabíg színeket fogsz érzékelni a szürke mezőben is, míg meg nem mozdítod a szemedet.

Nézd a kis fekete keresztet, majd észre fogod venni, hogy hamarosan egy zöld kört látsz ugrálni a rózsaszín körök között. Ekkor ha elszakítod a tekintetedet a kereszttől, egy másik elcsúsztatott zöld körökből álló kört fogsz látni utóképként.

A festészetben a pozitív utókép szokott jelentkezni.

A szín kontrasztok

Johannes Itten a színek művészete című könyvének eredeti kiadása (Kunst der Farbe) 1961-ben jelent meg Németországban. Magyar kiadását a Corvina kiadó gondozta (1978). A könyv festőművész tanulók számára készült tanulmányi kiadás. A példák és a magyarázatok a festészethez kapcsolódnak. Illusztrációként színes négyzetekből összeállított táblák szolgálnak.

Itten 7 különböző színkontrasztot különböztetett meg és definiálta őket.

A 7 színkontraszt

  1. Magában való színkontraszt
  2. Fény - árnyék kontraszt
  3. Hideg - meleg kontraszt
  4. Komplementer kontraszt
  5. Szimultán - kontraszt
  6. Minőségi kontraszt
  7. Mennyiségi kontraszt

A színkontrasztok lényege, hogy helyesen alkalmazva őket a festészetben általuk tudatosan megvalósítható a színharmónia. Hiszen egymáshoz illő, egymás hatását erősítő színekből jönnek létre.

A festmény létrehozása egy tudatos folyamat része, melybe menet közben a festő beállítottságának, lelkiállapotának stb. függvényében spontán és intuitív elemek is társulnak, (ezek összessége az alkotó folyamat) de a folyamat vezérfonala a tudatos tervezés marad.

A festmény színeinek megtervezése ugyanúgy, fontos, mint a képen látható motívumok elrendezése a képsíkon. Mindkét folyamat a kompozíció része így komponálásnak is nevezzük őket.

A formák, motívumok elrendezése formai kompozíció, a színek megtervezése, elrendezése a színkompozíció.

Tehát mint láthatjuk a sínek megkomponálása nagyon fontos része az alkotó folyamatnak.

A tudatos színtervezéshez azonban tudásra is szükség van, ennek alapjai a színkontrasztok megismerésében, megértésében rejlenek.

A színkontrasztok tulajdonképpen a színek egymásra hatásából következnek. A színek képesek egymás hatását erősíteni, gyengíteni, ill. egymással harmonizálni, illetve egymással diszharmóniában lenni stb. ezek olyan értékes tulajdonságok, melyek az alkotó folyamatban segítségünkre lehetnek.

A következő leckében kezdjük el elemezni részletesen a színkontrasztokat.

Ha még nem lettél kész az elöző leckében feladott feladattal a színkörökkel, akkor fejezd be, mert a következő leckében szükség lesz rájuk.

IrcsiGaleria 2017 © Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el